Metronom näyttää Mustion linnan uudessa valossa –puiston syysilloissa yhdistyvät elektroninen musiikki ja valotaide

Tiedote vapaa julkaistavaksi

Metronom on festivaali, joka yhdistää valotaiteen ja elektronisen musiikin – venue on upea Mustion linnan puisto parhaaseen ruska-aikaan.

Valo- ja videotaidetta tulee eri puolille Mustion linnan puistoa. Useimmat teokset ovat esillä 10 päivää 16.9. alkaen. Runsaimmin ohjelmaa on luvassa kahden viikonlopun pimeinä iltoina.

Valoteoksia tekevät seuraavat taiteilijat ja tiimit: Niko Tiainen, Teemu Raudaskoski, Tomi Paijo, Mollu Heino, työpari Pauli Kotilainen & Ville Tolvanen sekä Teatterivalimon tiimi. Lisää teoksia on vielä tulossa.

Osa taiteilijoista tapasi Mustion linnalla toukokuussa. Vasemmalta lukien Tomi Paijo, Ville Tolvanen, Niko Tiainen, Pauli Kotilainen ja Mollu Heino.

Teollinen ympäristö innoittajana

Mustion ruukista innoituksensa ammentavat kolme teosta ovat väljä kokonaisuus.

Tomi Paijon teos Masuuni heijastetaan Mustion linnan ikoniseen julkisivuun. Videoteoksessa virtaa sula rauta eräänlaisessa koneistossa. Mustion ruukilla on sijainnut Suomen vanhin rautaruukki, joka on tuonut vaurautta ja työtä.

Alueen teolliseen historiaan ja Mustiojoen patoihin viittaa myös Tolvasen ja Kotilaisen teos Dynamo. Yleisö pääsee itse tuottamaan sähköä kasvihuoneessa olevalle kasville. Teosta sponsoroi STEK ry.

Teemu Raudaskosken teos Raakku on kolmimetrinen veistos, jonka pinnassa väreilee orgaaninen video. Teoksen taustalla on ajatus raakusta (jokihelmisimpukka), joka katsoo vuosisatojen virtaa.

Luontoaiheita ja leikkisyyttä

Myös Teatterivalimon valoesitys liittyy jokeen, jonka varrelle teollinen yhteisö on syntynyt. Teoksen nimi on Lohi.

Lohesta lisää täällä. Esitykseen pääsee myös mukaan, sillä suuri lohinukke rakennetaan kaikille avoimessa työpajassa.

Mollu Heinon valoteoksen nimi on Lähde. Teoksen pimeässä hohtavat turkoosi pilarit nousevat puun ympärillä korkeuksiin.

Janne Bergmarkin teos Nogmed koostuu kolmesta ilmassa roikkuvasta pallosta ja musiikista.

Leikkisyyttä Niko Tiaisen valoteoksessa Transitionis. Osallistujan liike vaikuttaa teokseen.

Luonnos kuvataiteilija Teemu Raudaskosken valtavasta teoksesta “Raakku”.

Säpinää perjantaisin ja lauantaisin

Perjantai 16.9. on avajaispäivä, johon sinut on kutsuttu! Luvassa on DJ-musiikkia ja yllätyksiä.

Lauantaina 17.9. on festivaalin runsain tarjonta, ja näemme useita keikkoja ja valoesityksiä! Pääesiintyjät ovat elektronisen alternative-musiikin nouseva tähti Inkara ja synapopin laulaja-lauluntekijä Ty Roxy, kitara-ambientin virtuoosi Jori Larres sekä Suomen tunnetuin elektronisen musiikin tiskijukka, DJ Erkko.

Muusikoista paljon lisää tietoa täällä.

Liput ovat myynnissä vain Metronom-sivuilla.

MEDIATIEDUSTELUT: tuottaja Janne Junttila p. 0400 492 491, info@metronom.fi

PRESSIKUVIA: DRIVESSÄ LINKKI – pyydä lisää, jos tarvitset